AZ INTERAKTÍV TÁBLÁN TÚL
A mai diákok a Z és az Alfa generáció tagjai. A Z generáció jelenleg nagyrészt felső tagozatos és középiskolás, de első képviselőik már egyetemi előadásokra járnak. Az alfa generáció tagjai még kisgyerekek, az iskolák alsó tagozataiban már lehet találkozni velük. Számukra magától értetődő a személyes kommunikációs eszközök használata, okostelefonnal kelnek és fekszenek, mindig elérhetőek és folyamatosan kapcsolatban vannak egymással az online térben. Könnyen kezelik az információk gyors áramlását, tevékenységeiket gyakran váltogatják multitasking során. Így hagyományos, frontális eszközökkel nehéz lekötni a figyelmüket, nem jelent kihívást nekik az a feladat, amit egy Google kereséssel el lehet végezni. A vizuális megjelenítést részesítik előnyben, szemben a hosszú, tagolatlan szövegekkel. Ezeket a gyerekeket nem lehet a régi módszerekkel hatékonyan tanítani, és a figyelmüket csak olyan módszerekkel lehet lekötni, amelyek figyelembe veszik generációs sajátosságaikat. Ezt a célt szolgálja a kormány által megfogalmazott Magyarország Digitális Oktatási Stratégiája (DOS), amely célul tűzi ki az okos osztálytermek létrehozását minden oktatási intézményben.
Ma már a legtöbb iskolában megtalálható az interaktív tábla és kiegészítői, így a tanárok és a diákok is közvetlen tapasztalatokat szerezhettek ennek az eszköznek az előnyeiről a különböző tantárgyak oktatása során. Ez a kitűnő eszköz most tovább fejlődött, és a kezelése is lényegesen egyszerűbb lett: megjelent az interaktív érintőképernyő, más néven LCD-panel. Röviden foglaljuk össze, mik is az interaktív tábla és az LCD-panel előnyei az oktatásban! » A tanár és a diák nagyobb örömét leli a munkában » Egyetlen eszközbe integrálható a számtalan korábban használt technika » Nagy szabadságot enged a szemléltető anyagok felhasználásában, átalakításában » Elmenthető, kinyomtatható a táblán végzett munka » A számtalan szemléltető anyag lehetővé teszi az alkalmazkodást a diákok eltérő tanulási stratégiáihoz » Kapcsolatot építhetünk ki az ábrák, grafikonok, animációk között, gyorsan lépkedhetünk előre-hátra az anyagrészekben. » A prezentáció összeállítása a mondanivaló logikus átgondolását igényli, és ez az óravázlat folyamatos fejlesztését eredményezi. » A tanórai munka anyaga megosztható, elküldhető a diákoknak vagy más, bevonni kívánt pedagógusnak Nem kétséges, hogy a 21. században nem képzelhető el az oktató-nevelő tevékenység interaktív eszközök nélkül. De vajon melyek azok az eszközök, amelyekre egy okos osztályteremben szükség van, és hogyan válasszuk ki őket a nagyszámú kínálatból? Ebben próbálunk segíteni Önnek ezzel a rövid áttekintéssel.
AZ OKOS OSZTÁLYTEREM – TÖBB, MINT EGY INTERAKTÍV TÁBLA
Ma már egyértelmű, hogy a digitalizáció nem megállítható folyamat. Ha azonban jól használjuk ki a lehetőségeket, sokkal könnyebben elérhetjük a kívánt célokat a Z és Alfa generációs gyerekeknél, mint a hagyományos eszközökkel. (Persze megszokott szemléltetőeszközeinket sem kell kidobni – azok beilleszthetők a digitális tanórába is) Mik is egy okos osztályterem elengedhetetlen kellékei?
INTERAKTÍV LCD-KÉPERNYŐ Az interaktív tábla korszerű utóda elődje minden tulajdonságával rendelkezik azt kivéve, hogy az üveg felületre nem tanácsos filctollal írni. Cserében viszont a kezelése sokkal egyszerűbb: úgy működik, mint egy nagyméretű tablet. Nem kell kalibrálni, beépített hangszórókkal rendelkezik és bizonyos modellek akár külső számítógép nélkül is működnek.
Interaktív tábla vagy interaktív érintőképernyő?
A döntés előtt érdemes kicsit jobban megismerni mindkét eszköz előnyeit és hátrányait Az Informatikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) 2017-ben készített tanulmánya ad segítséget ehhez (kiegészítve néhány egyéb szemponttal)
Interaktív tábla | Interaktív panel (érintőképernyő) |
Hagyományos vetítési technológia; fehér tábla kell hozzá | Integrált sikképernyős TV technológia, projektort nem igényel |
Hagyományos fehér táblaként is használható (ha acélkerámia felületű), filctollal írható | Csak elektronikusan használható |
HD technológiára alkalmas projektor beszerezhető, de drága | HD vagy jobb felbontás a szabvány |
Külső számítógép szükséges | Beépített (Windows vagy Android rendszerű) számítógéppel is kapható |
A kép fényereje idővel elhalványul, ilyenkor izzócsere szükséges a projektorban, ez azonban nem állítja teljes mértékben helyre a projektor képének fényerejét az eredeti minőségben | A fényerő állandó, nem halványul |
Rövid (3 havi) garancia a csereizzókra | Nincs szükség rá |
A kisebb fényerő miatt szükség lehet az osztályterem elsötétítésére | Nagyobb fényerő, automatikus fényerő szabályozás – nincs szükség elsötétítésre |
Ultraközeli vetítésű projektor esetén nincs kitakarási szög és árnyék, vagy nagyon kicsi | Nincs kitakarási szög és árnyék |
Magasabb áramfelvétel | Alacsonyabb áramfelvétel |
A projektor hűtőventillátora zavarhatja a tanórát. | Csendes működés, nincs zajhatás |
Rendszeresen kalibrálni kell | Nincs szükség kalibrációra |
Külső hangszóró szükséges | Beépített hifi hangszóró |
Projektorlámpa élettartam 3-5000 óra, projektor élettartam 9—12.000 óra | 30-60.000 óra élettartam |
Jellemzően 80 inches vagy nagyobb méret | A 80 inchesnél nagyobb eszközök ára magasabb még |
Élettartam-költség a legmagasabb | Élettartam-költség a legalacsonyabb |
LEGAMASTER INTERAKTÍV LCD-KÉPERNYŐ
- PTX SOROZAT A PTX sorozat a Legamaster márka – Németország piacvezető vizuáltechnikai cége – prémium kivitelű, ár/érték arányban kiemelkedő eszközcsaládja. Nagyvállalatok, multinacionális cégek, kormányzati szervek használják szerte a világon. Kiemelkedő műszaki megoldások jellemzik – a speciális Gorilla Glass borítású kijelző, a kiemelkedő képminőség, az extrém hosszú élettartam, az ultravékony keret és az elegáns kivitel kiemelik versenytársai közül. A PTX-széria a lebilincselő, dinamikus és interaktív előadások elmaradhatatlan eszköze. | |
- ETX SOROZAT A Legamaster ETX kijelzőket kifejezetten oktatási célokra tervezték. A Legamastertől megszokott kiváló minőségben, beépített Android operációs rendszerrel – így külső számítógép nélkül is használhatók. 4 mm-es biztonsági üveggel és mini számítógép előkészítéssel a hátoldalon (ha mégis Windows-zal szeretné használni). Az ETX sorozat képernyői tűéles képet biztosítanak Ultra-HD minőségben. A beépített automata fényerőszabályozó garantálja az optimális képet minden fényviszony között és szignifikánsan csökkenti az energiafelhasználást. A csillogásmentes bevonat garantálja a tökéletes olvashatóságot és a kényelmes érintés élményét. A fejlett infravörös technológia szenzorok segítségével detektálja az érintési pontokat. Ujjal és vaktollal is használható. 32 érintési pontot tud megkülönböztetni, ezáltal egyidejűleg több felhasználó is használhatja a képernyőt. Egyszerű üzembe helyezés, „plug and play” üzemmód Windows operációs rendszer esetén. Minden külső felület fémből van, lekerekített sarkokkal, ami tökéletes védelmet nyújt az eszköznek és a használóknak. Számos Android-alkalmazás futtatható közvetlenül a képernyőn. A főbb irányítógombok a képernyő bal alsó sarkában is elérhetők.
|
|
- NEWLINE Minőségi LCD-képernyők a világ egyik legnagyobb gyártójától. Számítógép nélkül is használható. Sokféle méretben. Beépített csoportmunka (kollaborációs) megoldás. Sokfunkciós, többnyelvű TeachInfinity táblaszoftverrel, és testre szabható kezelőfelülettel. 20 pontos érintőfelület. |
EGYÉB ESZKÖZÖK AZ OKOS TANTEREMBE
TABLETEK, TABLETTÁROLÓ ÉS TABLETTÖLTŐ SZEKRÉNYEK
A tabletek remekül integrálhatók a digitális-interaktív előadóterem munkájába. Az előadás nem egyirányú tájékoztatás, hanem -a résztvevők bevonásával - pillanatok alatt két vagy több irányú kommunikációs csatornává válik. Tabletet használhat a prezentáló személy, az oktató, távolról irányíthatja a képernyőn zajló munkát, és felpezsdíti a workshopot, az óra menetét, ha a résztvevők valóban hozzátehetik a saját gondolataikat, ötleteiket az anyaghoz. A tablettöltő és -tároló szekrény a munkához kiosztott tableteket mindig startra kész állapotban tartja.
QCONNECT PLUS KÉPERNYŐMEGOSZTÓ ESZKÖZ
A QConnect Plus vezeték nélküli képernyőmegosztó rendszer segítségével akár 64 Windows vagy Apple személyi számítógéppel vagy mobileszközzel oszthatjuk meg a képernyőnket. A QConnect Plus egyaránt része lehet egy vezetékes vagy egy vezeték nélküli hálózatnak; elég csak csatlakoztatni hozzá a hálózati kábelt, vagy a számítógépen a vezeték nélküli eszközök között kiválasztani a bekapcsolt QConnect Plust, hogy a helyi hálózatunk részévé konfiguráljuk. Ez után bármely hálózatba kapcsolt felhasználó számítógépét elérhetjük és megoszthatunk vele képernyőképet vagy prezentációt. A QConnect Plus a más képernyőmegosztókhoz képest méginkább megfelel az üzeleti környezetben történő felhasználásra és az adatátvitel titkosítását többféle módban is el tudja végezni.
FIXEN RÖGZÍTVE VAGY MOZGATHATÓAN?
Az LCD kijelzők jellemzően súlyosak, ezért az elhelyezéstől, felhasználástól függően kell a különböző rögzítésekről gondoskodni. Egy nagy előadóban a fix rögzítés hasznos lehet, míg egy osztályteremben hasznos lehet, ha az eszköz mobil (gurulós), és ott lehet használni, ahol erre szükség van. A kiválasztásnál szerepet játszik még az a falfelület is, ahol az Interaktív LCD kijelző elhelyezésre kerül. Beton, vagy tégla fal esetében nem jelent problémát a falikonzolos felhelyezés. Gipszkarton, lambéria, egyéb könnyűszerkezet esetén az LCD súlyát tartóoszlopokkal kell megtartani és csak a kidőlés veszélyt kell megakadályoznunk a falhoz rögzítésével. A gurulós állványok nem igényelnek szerelést, úgy vannak megtervezve, hogy mind a súly, mind a kidőlés veszély lehetőségét kizárják, úgy, hogy az eszköz mégis mobilis marad. Persze e görgők befékezése ekkor is elengedhetetlen, amikor a kívánt helyre értünk!
GYORS VISSZAJELZÉS A RÉSZTVEVŐKTŐL
A szavazórendszerrel minden diákot az óra aktív résztvevőjévé változtathatja! Segít megvitatni a véleményeket, kideríteni az ellenté- teket, és lemérni a tudást az előadás bármely pillanatá- ban. Kezelése könnyen megtanulható, mert együműködik a PowerPoint programmal. Részletes, személyre szóló, utólag is jól elemezhető információt ad a válaszolók tudásáról. Anonim vagy nevesíteválaszadás is lehetséges. Minden szavazórendszer tartalmaz több diák és egy tanári egységet, amely különleges szabályozási funkciókkal került kialakításra. A kijelzővel rendelkező egységeken szöveges válasz is adható. A szavazórendszerek a hardveres megoldás mellett ma már szoftver formájában, mobileszközön futó alkalmazásként is elérhetők. A felelés többé nem félelmetes esemény, és dolgozatot sem kell többé javítani…
Összeállítható kérdőívtípusok:
» többszörös választás – megadott válaszlehetőségek közül kell kiválasztani a helyes(eke)t
» eldöntendő kérdés
» rövid válasz
» számszerű válasz
» sorba rendezés
» felmérés (szavazások gyors és anonim lebonyolítására)
» házi feladat
BÁRMIT KIVETÍTHET
A dokumentumkamera vagy vizualizáló az írásvetítő nagytudású digitális utódja. Projektorral, interaktív táblával vagy képernyővel kombinálva egy eddig nem ismert lehetőség vár Önre! Mutasson be nyomtatott anyagokat, fényképeket, háromdimenziós tárgyakat, mozgóképeket valós időben, vagy akár végezzen boncolást és fizikai kísérleteket a tárgylemezen! A berendezéssel valamennyi diák jól láthat mindent, és a képek el is menthetők. És persze a régi írásvetítő fóliákkal is használható, sőt alkalmas azok digitalizálására is. Nem véletlen, hogy az olyan fejlett oktatással rendelkező országokban, mint pl. Finnország, szinte minden osztályteremben van vizualizáló. Válasszon nagy felbontású, saját tárgylemezzel ellátott, sokfunkciós modellt, ha igazán ki akarja használni a lehetőségeket! |